جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است؟ | از علت و تشخیص تا درمان!

ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است؟

در این نوشته شما می خوانید

ریزش مو در کودکان تا یک حدی طبیعی است، مشابه بزرگسالان! زیرا موها نیز چرخه رشد دارند که شامل مراحل رشد (آناژن)، استراحت (تلوژن) و ریزش (کتوژن) می‌ شود. در این چرخه طبیعی، ریزش روزانه 50 تا 100 تار مو عادی است. با این حال، ریزش مو بیش از این مقدار، یا ریزش به صورت لکه‌ ای، نگران‌ کننده بوده و نیازمند بررسی دقیق‌ تری است. در اینجا به برخی از دلایل احتمالی و شرایطی که ممکن است باعث ریزش غیرطبیعی مو در کودکان شوند، اشاره می‌ کنیم:

علت ریزش مو در کودکان چیست؟

این مشکل معمولاً ناشی از عوامل مختلفی است که از شرایط پزشکی تا عوامل محیطی متفاوت است. ریزش مو در کودکان می‌ تواند به علت بیماری‌ های خود ایمنی (مانند آلوپسی آره‌ آتا)، عفونت‌ های قارچی، کمبود های تغذیه‌ ای، استرس، تغییرات هورمونی، و عادت به کشیدن مو (تریکوتیلومانیا) رخ دهد. تشخیص دقیق و درمان مناسب نیازمند مشاوره با پزشک است.

– علت های طبیعی ریزش مو

چرخه طبیعی رشد مو:

هر تار مو چرخه زندگی خود را دارد که شامل مراحل رشد، استراحت و ریزش است. در نتیجه، تعدادی از موها روزانه به طور طبیعی می‌ ریزند که این امر یک امر طبیعی است.

علل غیر طبیعی ریزش مو در کودکان

علل غیر طبیعی ریزش مو در کودکان

– علل غیر طبیعی ریزش مو:

1. آلوپسی آره‌ آتا:

یک بیماری خودایمنی است که باعث ریزش مو به صورت سکه ای می‌شود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند که می‌تواند منجر به طاسی موقتی یا دائمی شود و نیاز به بررسی و درمان پزشکی دارد. از هر 1000 کودک، 1 کودک مشکل آلوپسی آره آتا دارد.

آلوپسی با اشکال مختلفی در بدن هر فرد ظاهر می شود، انواع ریزش مو سکه ای در کودکان شامل:

  • آلوپسی آره آتا: لکه های ناحیه ای و سکه مانند در بخش های مختلف سر کودک ایجاد می شود که در آن نقاط شاهد ریخته شدن مو هستیم.
  • آلوپسی توتالیس: در این نوع عارضه تمام مو های سر می ریزد.
  • آلوپسی یونیورسالیس: در این عارضه تمام مو های بدن دچار ریزش می شود.

کودکانی که دچار آلوپسی آره آتا هستند ممکن است مو های بدن خود را از دست بدهند یا حتی دچار کچلی کامل شوند.

تشخیص آلوپسی آره آتا

تشخیص این مورد توسط پزشک انجام می شود و ممکن است برای بررسی بهتر چند تار مو را زیر میکروسکوپ ببرد.

درمان آلوپسی آره آتا

در حال حاضر هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد اما برخی روش ها و محصولات می توانند به رشد مجدد مو کمک کنند مثل:

  • ماینوکسیدیل
  • آنترالین
  • کرم، لوسیون یا پماد کورتیکو استروئید
  • شامپو کودک (شامپو بچه سبغ)
حتما بخوانید  اگر موخوره را کوتاه نکنیم چه میشود؟(روش های درمان)

اگر این درمان ها به صورت مناسب و منظم دنبال شوند، کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا می توانند شاهد رشد مجدد مو های خود باشند.

برای دریافت مشاوره رایگان خرید شامپو بچه سبغ ضد ریزش با این شماره تماس بگیرید: 09114385418

2. تلوژن افلوویوم:

در این حالت، تعداد زیادی از موها به طور ناگهانی وارد فاز استراحت می‌ شوند و پس از چند ماه می‌ ریزند تا مو های جدید رشد کنند و این درواقع بخشی از چرخه طبیعی مو است. به طور میانگین، تنها 10 تا 15 درصد از فولیکول های مو در هر زمان در این مرحله هستند.

در کودکانی که مبتلا به تلوژن افلوویوم هستند فولیکول های مو بیشتر از حالت طبیعی وارد فاز تلوژن می شوند در نتیجه کودکان به جای اینکه 100 تار مو در روز از دست بدهند این عدد به 300 تار مو در روز می رسد.

تلوژن افلوویوم معمولاً به دلیل موارد زیر رخ می دهد:

  • استرس‌ های جسمی
  • استرس های عاطفی
  • بیماری‌ های شدید
  • تغییرات هورمونی
تشخیص تلوژن افلوویوم

گاهی ریزش مو به گونه‌ ای است که به آسانی آن را با چشم نمی توانیم تشخیص دهیم، اما گاهی می‌ تواند به قدری شدید باشد که لکه‌ های طاسی بر روی پوست سر به جا بگذارد.

درمان تلوژن افلوویوم

پس از سپری شدن این دوره مو های کودک باید خود به خود رشد کند و معمولا نیاز به گذراندن درمان خاصی نیست، رشد مجدد و کامل ممکن است 6 ماه تا یک سال طول بکشد.

3. عفونت‌ های قارچی:

عفونت‌هایی مانند کچلی سر (تینه‌آ کاپیتیس) می‌ توانند باعث ریزش مو و ایجاد لکه‌ های پوسته‌ دار و قرمز روی پوست سر شوند. درمان این عفونت‌ ها نیاز به داروهای ضد قارچ دارد.

تشخیص عفونت های قارچی

ایجاد لکه های پوسته دار قرمز رنگ.

درمان عفونت های قارچی

استفاده از دارو های ضد قارچ مناسب به تشخیص پزشک.

4. اختلالات تغذیه‌ ای:

کمبود ویتامین‌ ها و مواد معدنی، به ویژه ویتامین D، بیوتین، ویتامین A و آهن، می‌ تواند باعث ضعف و ریزش مو در کودکان شود. رژیم غذایی متعادل و مصرف مکمل‌های مناسب می‌ تواند این مشکل را بهبود بخشد.

تشخیص اختلالات تغذیه ای

از طریق تست های پزشکی و همچنین آزمایش خون قابل تشخیص است.

درمان اختلالات تغذیه ای

با رژیم غذایی متعادل و یا مصرف مکمل های مو این عارضه درمان می شود اما فقط در شرایطی که پزشک متخصص آن ها را تجویز کند.

حتما بخوانید  لاغری شکم و ران در 5 روز + بدون رژیم

5. اختلالات هورمونی در اثر کم کاری تیروئید:

مشکلات هورمونی، مانند اختلالات تیروئید، می‌ توانند باعث تغییرات در رشد مو و ریزش مو شوند. نمونه بارز آن کم کاری تیروئید است؛ تیروئید غده ای است که در گردن شما قرار دارد و به کنترل متابولیسم بدن شما کمک می کند. در کم کاری تیروئید، تیروئید به اندازه کافی هورمون های لازم را برای عملکرد صحیح بدن تولید نمی کند.

تشخیص کم کاری تیروئید
  • افزایش وزن
  • خستگی
  • یبوست
  • خشکی مو و ریزش مو در کل پوست سر
درمان کم کاری تیروئید

درمان این مورد فقط طبق تشخیص پزشک انجام می شود و پزشک ممکن است فرد را تحت هورمون درمانی قرار دهد؛ فرایند درمان ممکن است تا ماه ها طول بکشد.

علل ریزش مو غیر پزشکی در کودکان

علل ریزش مو غیر پزشکی در کودکان

علل ریزش مو غیر پزشکی در کودکان

ریزش موی نوزاد

در طول شش ماه اول زندگی، اکثر نوزادان موهایی را که با آن متولد شده‌اند از دست می‌ دهند. این ریزش مو کاملاً طبیعی است و به دلیل جایگزینی موهای نوزادی با موهای بالغ رخ می‌ دهد، بنابراین جای نگرانی نیست.

اصطکاک ریزش مو

برخی از نوزادان موهای پشت سر خود را از دست می‌دهند زیرا سر خود را به طور مکرر به تشک، زمین یا چیز دیگری می‌ مالند. این مشکل با تحرک بیشتر کودکان و شروع به نشستن و ایستادن، رفته رفته کاهش می‌ یابد و موهایشان دوباره رشد می‌ کند.

مواد شیمیایی

محصولاتی که برای دکلره کردن، رنگ کردن، خشک کردن یا صاف کردن مو استفاده می‌ شوند، می‌ توانند حاوی مواد شیمیایی شدیدی باشند که به ساقه مو آسیب می‌ رسانند. توصیه می‌ شود از استفاده از این محصولات برای کودکان خردسال خود داری کنید یا از آرایشگر خود درباره نسخه‌ های غیر سمی مخصوص کودکان مشاوره بگیرید.

سشوار

گرمای بیش از حد ناشی از سشوار کشیدن یا صاف کردن مو نیز می‌ تواند به مو آسیب برساند و باعث ریزش آن شود. هنگام خشک کردن موهای کودک، از دمای کم استفاده کنید و برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض گرما، موهای کودک را هر روز با سشوار خشک نکنید.

کشیده شدن مو

بستن موهای فرزندتان به صورت دم اسبی، بافت‌ های سفت یا حالت‌ های مشابه، باعث آسیب به فولیکول‌ های مو می‌ شود. همچنین اگر کودک شما موهایش را محکم برس بزند یا شانه کند، موها ممکن است ریزش کنند. هنگام شانه کردن و حالت دادن به موهای فرزندتان با ملایمت رفتار کنید و بافت مو ها را شل نگه دارید تا از ریزش مو جلو گیری کنید.

حتما بخوانید  خوراکی های مفید برای مو و پوست❤️

کلام پایانی در خصوص ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است؟

ریزش مو در کودکان می‌ تواند دلایل مختلفی داشته باشد و  قطعا نیازمند تشخیص دقیق و درمان مناسب است. والدین در صورت مشاهده علائم ریزش مو در کودک خود باید به پزشک مراجعه کنند تا علت اصلی شناسایی و درمان مناسب اعمال شود. با توجه به حساسیت این موضوع، ایجاد حمایت عاطفی و روانی برای کودک و رعایت توصیه‌ های پزشکی می‌ تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

در این مطلب بررسی کردیم که ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است و همچنین به دلایل رایج ریزش مو در کودکان پرداختیم. راه‌ های تشخیص و درمان این مشکل را نیز مرور کردیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد. خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را در بخش کامنت‌ ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آیا کم حجم شدن موهای کودکان طبیعی است؟

هرچند که ریزش مو در گروه کودکان یک مشکل رایج و معمول است اما الگوهای متفاوتی نسبت به ریزش مو بزرگسالان دارد. این مشکل در کودکان نه تنها برای آنها، بلکه برای والدین و خانواده‌ هایشان نیز نگران‌ کننده است زیرا ممکن است با پیامد های ناگواری همراه باشد.

چرا موهای کودک من می ریزد؟

علل شایع ریزش مو در کودکان شامل عفونت‌ های قارچی یا باکتریایی، تلوژن افلوویوم (ریزش موی ناشی از استرس) و آلوپسی کششی میباشد. این عوامل می‌ توانند به روش‌ های مختلفی بر سلامت موهای کودکان تأثیر بگذارند و نیازمند توجه و درمان مناسب هستند تا از پیامد های طولانی‌ مدت جلوگیری شود.

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو در کودکان میشود؟

کمبود ویتامین D، ویتامین B7 (بیوتین) و ویتامین A می‌ تواند باعث ریزش مو در کودکان شود. این ویتامین‌ها نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارند. تامین این ویتامین‌ ها از طریق رژیم غذایی متعادل و در صورت نیاز مصرف مکمل‌ ها، می‌ تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

چگونه جلوی کم پشت شدن موهای فرزندم را بگیرم؟

برای کمک به رفع ریزش مو در کودکان، تشخیص صحیح علت آن ضروری است. پزشک متخصص پس از تشخیص علت ریزش مو، فاکتور درمان مناسب را تجویز خواهد کرد. این فرایند به جلوگیری از مشکلات بیشتر و بهبود سلامت موهای کودک کمک می‌ کند.

5/5 - (4 امتیاز)
آیا این مقاله برای شما مفید بوده؟
سوالات و نظرات خود را میتوانید در این قسمت درج کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.