جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت ریزش مو شدید و ناگهانی چیست؟ + راه های درمان

علت ریزش مو شدید و ناگهانی چیست؟ + راه های درمان - عطارباشی

در این نوشته شما می خوانید

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که ممکن است به صورت ناگهانی و شدید بروز کند و برای افرادی که دچار آن هستند، علاوه بر ظاهری غیرقابل انکار و ناخوشایند، ممکن است عواقب روانی و اجتماعی جبران ناپذیری داشته باشد. متخصصین معتقد هستند که ریزش 70 تا 100 تار مو در روز، امری بسیار طبیعی است، اما اگر ریزش مو از این تعداد بیشتر شود باعث به وجود آمدن الگوی طاسی در مردان و زنان می شود. در این مقاله، به بررسی علل ریزش مو شدید و ناگهانی می‌پردازیم و راهکارهایی را برای مقابله با این مشکل ارائه خواهیم داد.

ریزش مو شدید و ناگهانی چیست؟

ریزش مو شدید و ناگهانی به وضعیتی می گویند که در آن مو ها به صورت ناگهانی و با حجم زیادی از پوست سر فرو می ریزند. طوری که مو ها به سرعت به سمت طاسی تمایل پیدا می کنند و شدت ریزش مو آنقدر زیاد است که باعث نگرانی می شود. این ریزش مو معمولا غیر معقول است و باعث تغییر ناگهانی در حجم مو ها می شود. این نشانه، یک زنگ خطر بزرگ و هشدار جدی برای شماست! پس حتما ادامه این نوشته را با دقت مطالعه کنید.

مهم ترین عواملی که باعث ریزش مو شدید و ناگهانی می شوند

عوامل متعددی می توانند بر روی ریزش مو شدید و ناگهانی تاثیر گذار باشند که در ادامه مهم ترین آن ها را مورد بررسی قرار میدهیم:

مطالب پیشنهادی: کمبود کدام ویتامین ها باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو شدید و ناگهانی - عطارباشی

مهم ترین عواملی که باعث ریزش مو شدید و ناگهانی می شوند

1. اختلالات هورمونی

تغییرات هورمونی در بدن می تواند باعث ریزش مو شدید و ناگهانی شود؛ به طور خاص اختلالات تیروئیدی، نقص هورمونی بعد از زایمان و یا در دوران یائسگی می توانند عواملی باشند که باعث ریزش مو می شوند.

2. استرس و فشار روانی

استرس و فشار روانی روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارند و باعث ضعف مو، از ریشه تا ساقه می شوند که باعث ریزش مو می شوند؛ چه بسا استرس و فشار روانی زیاد باعث شوک به مو ها شده و ریزش مو ی شدید و ناگهانی را نیز به همراه داشته باشند.

حتما بخوانید  راز خوش فرم بودن موهای محمدرضا گلزار لو رفت!!

3. بیماری های پوستی

  • خارش سر: این بیماری ممکن است ناشی از عوامل مختلفی از جمله قارچ و باکتری باشد که باعث التهاب و آسیب به پوست سر می شود و در نتیجه موجب ریزش مو می شود.
  • درماتیت: این بیماری به صورت خشکی یا التهابی ظاهر می شود و باعث آسیب به پوست و مو های سر می شود که در نتیجه ریزش مو را به همراه دارد.
  • پسوریازیس: پسوریازیس یک بیماری مزمن و التهابی پوست است که می تواند در نواحی مختلف بدن از جمله پوست سر نیز ظاهر شود. این بیماری ممکن است باعث آسیب به پوست سر و مو های سر نیز شود که ریزش مو شدید و ناگهانی را به همراه خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی: تأثیر گیاه کندش بر مو

ریزش مو شدید و ناگهانی

ریزش مو شدید و ناگهانی به علت بیماری های پوستی

4. بیماری های داخلی

  • دیابت: بیماری دیابت باعث افزایش قند خون و اختلال در عملکرد عروق کوچک بدن شده و در نتیجه موجب تخریب موهایی که از آن تغذیه می کنند می شود.
  • بیماری های اتو ایمیونی (هپاتیت خود ایمنی): برخی از بیماری های اتو ایمیونی نظیر بیماری لوپوس، اریتماتوس، تیروئیدیت ها، هاشیموتو و روماتوئید آرتریت می توانند در ریزش مو ی شدید موثر باشند. این بیماری ها می توانند باعث تغییرات هورمونی و اختلال در سیستم ایمنی بدن شوند که در نهایت موجب آسیب رسیدن به مو ها می شود.

5. مصرف دارو ها

برخی از دارو ها نیز می توانند عوارض جانبی مانند ریزش مو داشته باشند. به عنوان مثال: دارو های شیمیایی که برای درمان سرطان استفاده می شوند می توانند باعث ریزش مو شوند.

6. تغذیه نامناسب

کمبود مواد غذایی نظیر آهن، ویتامین D و پروتئین می تواند باعث ریزش مو شود، از طرفی مصرف بیش از حد مواد مخرب مانند قند و چربی نیز می تواند به ریزش مو منجر شود.

7. بستن نامناسب مو

نحوه و مدل بستن مو نیز می‌ تواند بر مقدار ریزش مو تاثیر بگذارد و باعث ایجاد ریزش مو شدید شود! در صورتی که مو های خود را سفت و تحت فشار ببندید، فشار وارده بر ریشه مو ها به تدریج باعث ریزش مو شدید می شود؛ متاسفانه بسیاری از افراد این مورد را نادیده می گیرند و مو های خود را سفت و محکم می بافند که گاها عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد. اینجا می توانیذ بهترین روش بستن مو برای جلوگیری از ریزش را ببینید.

حتما بخوانید  معرفی بینظیر ترین روش های درمان خانگي شوره سر ✅

روش های مقابله با ریزش مو شدید و ناگهانی

  • مشاوره با پزشک و دریافت دارو های تخصصی
  • اصلاح روش زندگی به گونه ای که استرس و فشار روانی کاهش یابد
  • تغذیه مناسب با مصرف مواد غذایی دارای ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی مو ها
  • استفاده از محصولات گیاهی مراقب از مو و استفاده از شامپو های مناسب

مطالب پیشنهادی: علت ریزش مو ی خانوادگی چیست؟

روش های مقابله با ریزش مو شدید و ناگهانی

روش های مقابله با ریزش مو شدید و ناگهانی

آیا ریزش مو شدید و ناگهانی خطرناک است؟

در مورد این موضوع باید برگردیم به علت این عارضه؛ ریزش مو شدید و ناگهانی می تواند خطرناک یا کاملا بی خطر باشد . اگر علت ریزش مو ها به خاطر عفونت باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید، اما اگر علت غیر از این است با راه های درمانی متفاوت و البته به موقع، می توانید تا حدودی حجم ریزش را کم یا حتی درمان کنید.

سوالات متداول در مورد علت تا درمان ریزش مو شدید و ناگهانی

1. علت ریزش مو های شدید و ناگهانی چیست؟

ریزش مو های شدید و ناگهانی ممکن است به خاطر عوامل ژنتیکی، تغذیه نامناسب، استرس، اختلالات هورمونی، بیماری های پوستی یا مصرف برخی دارو ها باشد.

2. آیا ژنتیک روی ریزش مو ناگهانی تاثیر گذار است؟

بله تاثیر گذار است؛ ژنتیک یکی از مهم ترین عوامل موثر بر ریزش مو ناگهانی است و اگر والدین و یا دیگر اعضای خانواده شما با این مشکل مواجه شدند، احتمالا شما نیز در خطرید!

3. آیا تغذیه مناسب می تواند به ریزش مو شدید و ناگهانی کمک کند؟

تغذیه مواد مغذی مانند آهن، پروتئین، ویتامین D و ویتامین B می تواند به سلامت مو ها کمک کند و باعث کاهش ریزش مو شود.

حتما بخوانید  تاثیر پیاده روی بر روی لاغری شکم

4. آیا استرس و اضطراب باعث ریزش مو شدید و ناگهانی می شود؟

بله استرس و اظطراب با ایجاد شوک و تغییرات هورمونی در بدن، می توانند باعث ریزش مو شدید و ناگهانی شوند.

5. چگونه می توانم بفهمم دچار ریزش مو شدید و ناگهانی شدم یا نه؟

اگر متوجه نواحی خالی یا کاهش ناگهانی حجم مو ها شدید، ممکن است با ریزش مو شدید و ناگهانی رو به رو شده باشید.

6. راه های درمان ریزش مو ناگهانی چیست؟

راه های درمان شامل: مشاوره پزشکی، کنترل استرس، تغذیه مناسب، درمان بیماری های پوستی و استفاده از محصولات گیاهی مراقبتی مناسب می شود.

7. بهترین روش درمان ریزش مو شدید از نگاه عطارباشی چیست؟

رویکرد مجموعه عطارباشی استفاده از محصولات گیاهی، مراقبتی، درمانی و بدون هرگونه عارضه جانبی است؛ در این خصوص پیشنهاد مجموعه عطارباشی استفاده از شامپو های گیاهی ضد ریزش مو، نظیر شامپو سبغ کندوش، شامپو ختمی و… است. همچنین روغن تراپی نیز به عنوان پیشنهاد دوم مطرح می شود که به عنوان نمونه می توانید از روغن کندوش استفاده نمایید.

8. آیا مصرف دارو می تواند باعث ریزش مو شدید و ناگهانی شود؟

بله، مصرف برخی دارو ها مانند دارو های ضد افسردگی، دارو های بیماری قلبی، دارو های ضد سرطان و شیمی درمانی می توانند به ریزش مو شدید و ناگهانی منجر شوند.

9. آیا استفاده از محصولات گیاهی و مراقبتی می تواند باعث کاهش ریزش مو ناگهانی شود؟

بله، انتخاب محصولات گیاهی و مراقبتی که حاوی مواد طبیعی و بدون مواد شیمیایی باشند می توانند به سلامت مو ها کمک کنند و باعث تقویت آن ها شوند.

10. چه تست هایی باید انجام داد تا علت ریزش مو شدید و ناگهانی مشخص شود؟

باید بگوییم بستگی به شرایط و علائم شما دارد که پزشک هم با توجه به این نشانه ها ممکن است تست هایی مانند آزمایش خون، آزمایش های تیروئیدی و یا بررسی های سلامت پوست و مو توصیه کند.

3/5 - (2 امتیاز)
آیا این مقاله برای شما مفید بوده؟
سوالات و نظرات خود را میتوانید در این قسمت درج کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.